MSM West Midlands

Unity beyond borders

Usrah=kahwin?? July 29, 2008

Filed under: Uncategorized — msmwestmidlands @ 5:10 am

Bismillah Ar-rahman Ar-raheem

Assalamualaikum

“betul ke kumpulan USRAH ni menjodoh-jodohkan org?”

Jeng jeng jeng…..

“pastu balik x bawak apa2..bawak anak n hutang dengan sponsor..”

aduss…..

“sertai usrah, keputusan makin merosot sbb active sangat”

aduss…adus…

aduss..aduss…aduss….(mcm lagu dangdut la pulak..astagfirullah)

saya tergamam…dan hanya beristighfar mendengar berita2 ini…apa yang mampu saya simpulkan masyarakat sedang menganggap usrah sebagai kawen???

“Jodoh ditangan tuhan…”
itulah kalimat yg sering saya denar dari bibir org2 dewasa disekitar saya semasa saya masih remaja… kini setelah saya memasuki umur muda belia mengapa pula mereka seakan2 mengatakan “jodoh ditangan usrah?”

Maka saya seakan2 ingin menjerit “Aku lebih dewasa dari dewasa!!! Yeay!!” sebagaimana saya pernah jerit “aku lebih lelaki dari lelaki!! Rasakan kehebatanku!” semasa ditingkatan dua setelah membelasah seorg budak lelaki yg nakal… (akhirnya saya didenda oleh guru kerana membuat pencemaran bunyi..ketika itu pelajar sekolah tough lagi..kena denda sikit xde le nak buat scene kat media….)

Tentang hal2 ini saya kurang arif..malah sebenarnya ini kali pertama saya dengar akannya. Saya sering terserempak dengan mereka yg telah berkahwin dan berjaya, mungkin kerana itu saya tak tahu

Bagaimanapun, kes2 seperti ini adalah kes2 terpencil. Kalau kita guna ratio mereka yg kawen dan gagal vs mereka yg kawen tapi berjaya mungkin kita akan tenang sikit…

Mungkin seorg dua sahaja yg menerima nasib sedemikian tetapi akibat cerita mereka dijaja seribu org maka ia kelihatan seperti beratus yg bernasib sedemikian.

Biasalah.. cerita2 panas mcmni laku dijaja…(saya membayangkan, kalau ada org citer kat saya cousin dia kawen kat UK thn lepas n thn ni dia dapat anugerah pelajar cemerlang..mesti sy kata Alhamdulillah, rezeki dia murah..end.. xde effort utk cerita ttg kejayaan org yang tiada kena mengena dengan saya…)

Enough tentang tu sbb saya pun x tau apa2… biarlah saya cerita pengalaman saya dan usrah..mungkin lebih baik dari sy beritahu ‘apa yg sy dengar’ atau ‘org kata’ atau ‘dengar cerita’. Seterusnya terpulanglah pada kalian utk menilai

***************************************************************************************************************

Petang itu kali pertama saya sujud dalam tempoh yang lama..dan pertama kali itu jugalah saya merasakan nikmatnya sujud kepada Allah..saya menangis terharu dan berterima kasih kepada Allah kerana melapangkan rezeki dan urusan saya serta wujudnya insan2 yg sudi membantu saya..my seniors

Menjejakkan kaki di United Kingdom, saya yg sebenarnya tiada keinginan langsung utk melanjutkan pelajaran diluar Negara rasakan bagai dicampak ketengah2 lautan..dengan beberapa masalah yg timbul, dan tidak mengenali walaupun rakan sebatch, saya rasakan saya hampir lemas. Dengan izin Allah, mereka menghulurkan tangan, membantu saya..walaupun x pernah jumpa saya..walaupun dalam hati saya sendiri bertanya “Siapa kamu?”

Dan malam itu sy tertidur diatas sofa mereka ketika mendengar mp3 surah yassin dalam handphone (sy simpan mp3 ni sbb saya takut hantu…hahaha..adesss)

Apabila saya sedar, tubuh saya berbalut dengan selimut..empuk dan hangat.. dan disisi saya, seorang kakak lena..menemani saya di ruang tamu rumahnya itu..

“siapakah kamu?”

Persoalan saya hanya dijawab dengan dengkuran.. saya hanya mampu tersenyum…

“kak U** Madu tu alim sikit…watch ur words” pesan rakan saya

Sebulan telah berlalu, hubungan saya dengan rakan sebatch telah bertambah baik. Begitu juga dengan seniors..mmg benar..kak U** Madu pakai tudung labuh dan sering mengenakan baju kurung…kebiasaannya saya cukup aware dengan org sebegini dan melarikan diri..saya lebih suka berkawan dengan org2 yg rock..entah mengapa kak U** Madu memberikan perasaan yg berbeza..begitu juga dengan rakan2nya..perasaan yang sangat selesa…

“siapakah kamu?” desis hati saya lagi

Akhirnya saya membuat keputusan untuk memagar diri..tetapi tetap berhubung dengan mereka demi kebaikan jangka masa panjang..(jahatkan saya?)

Jadi saya sering melarikan diri

“usrah? Apakah itu? Duduk sejenak utk beriman dengan Allah? Masa2 lain x boleh ke? Nak kena duduk2 jugak? Kalau saya x join bermakna saya x nak beriman ke?”

Begitulah persoalan yg sering berlegar2 dikepala saya..

Saya sayang agama saya. Saya bangga saya Islam. Saya jaga solat saya. X perlulah utk extreme sangat sampai buat usrah… org pakai tudung pun bkn semua baik. Tengok je la edisi siasat…

Benar..ketika itu saya memasang niat utk tidak memakai tudung. Malah saya pernah menggalakkan rakan saya utk berbuat demikian, sebagaimana yg dia suka. Sesuatu yg saya sesali hingga hari ini.. entah apa yg akan terjadi pada saya sekarang andainya hari itu saya masih berdegil..melarikan diri dari usrah. Entah mengapa petang itu saya rasa begitu tertarik utk mengetahui sendiri apa itu usrah. Maka saya stay, biasanya saya akan cari seribu alasan utk excuse diri…

Usrah dimulakan dengan tadabbur Quran seperti biasa. Seorg demi seorg membacakan ayat suci. Saya mendengar… kenapa ia sangat berbeza dengan tilawah yg sering keudara di tv2 dulu? (saya sering menukar saluran apabila tiba rancangan tilawah..hehe)

Seperti ada sesuatu yg lain..entah dimana… saya tidak membacakannya kerana ketika itu sy tidak sy tidak suci. Maka saya diminta agar membacakan terjemahannya.

Sy rasakan bagai jantung saya digenggam erat agar berhenti berdegup..

Apakah ini?

Apakah ini?

Apakah ini?

Inikah Al-Quran?

Selama ini saya pernah mendengarnya…tapi saya tidak pernah mengenalinya…

Saya tak pernah peduli akan maksudnya

Malah saya seakan2 tak tahu bahawa ayat2 ini mempunyai makna

Apakah ini?
ia seakan2 pesanan dari ibu yg menyayangi kita dan menasihati kita

Ia memberi amaran kepada kita dan kemudian ia menasihati kita malah menenangkan hati kita dengan kata yg ikhlas.

Tak…ia lebih dari pesanan ibu…ia jauh lebih…(saya x tergambarkan perasaannya)

Ia pastinya dari yang sangat menyayangi kita lebih dari ibu..lebih dari segalanya

Pastinya…pastinya ia dari pencipta..Allah yang maha besar!

Ajaibnya…

Hebatnya…

Ajaibnya…inikah yg terkandung dalam sebuah buku yg selama ini saya akui saya sanjungi sehingga saya meletakkan ia diatas almari tertinggi dirumah saya dan akhirnya membiarkan ia tidak bersentuh? Kitab yg tiada effort utk sy pelajarinya?

Inikah selama ini yg telah saya abaikan?

Sebuah keajaiban…

saya dapat rasakan seluruh tubuh saya menggigil,terutama sekali apabila saya mengingatkan kembali alunan ayat2 suci ini yg dibacakan rakan2 usrah.

Dan dari situ saya mulai jatuh cinta pada Al-Quran

Saya mula menjinak2kan diri dengan usrah..

Saya nekad hadirkan diri saya pada minggu seterusnya. Dan dengan kehadiran tersebut bermakna akan tibanya masa utk saya pula mentilawahkan beberapa potong ayat al-Quran.. saya takut.. saya sgt takut..saya sememangnya tidak reti membaca al-Quran.. semasa sekolah agama saya ponteng..bila dihantar belajar mengaji saya nyorok…(masalah betullah saya ni)

Tapi tiada seorg pun dari mereka mentertawakan bacaan saya. Malah mereka dengar dengan alert. Dan memperbetulkan bacaan saya. Dan membantu saya menguasainya..saya yg sememangnya egoist, tangisan pada saya hanyalah utk pengecut yang lemah..tapi dikala itu,airmata bagaikan murah..menitis laju..saya terharu..kerana keajaiban Al-Quran,dan juga kerana kehangatan ‘mereka’ dibumi UK yg sejuk…

Usrah tidak hanya sekadar membaca Al-Quran, disini kami turut memahami agama junjungan kami. Pelbagai perbincangan yang diadakan.. soalan2 yg pernah bersarang minda saya rupa-rupanya jelas di dalam al-Quran

Mengapa kita dilahirkan? Mengapa sy seorg manusia, bukan kucing?

Apakah yg menanti saya selepas mati?

Dari mana hadirnya saya dan kemana?

Semua persoalan tersebut jelas terjawab..malah saya turut terpegun dengan timbunan dalil yang menyuruh kita agar tidak mengabaikan pelajaran..

(Ia seperti tattoo.. ia haram kerana ia menzalimi diri kita sendiri..malah ia mengabaikan tubuh badan yg merupakan nikmat Allah kepada kita…Setiap kita berhak mendapat ilmu..tidak mempelajari ilmu seakan2 menzalimi diri dan mengabaikan nikmat yang diturunkan Allah swt yg telah mengajar kita apa yg tidak kita ketahui…Wajarkah kita mengabaikan pelajaran? Mungkinkah kami menolak pembelajaran kami ketepi? Dan banyak lagi perkara yg lebih bermanfaat dan penting utk difikirkan dalam usrah berbanding kahwin…)

Akhirnya saya bertemu Islam…mutiara yg telah saya abaikan selama 20thn saya hidup..

Syukur kepada Allah yg pemurah dengan rahmatnya, saya masih lagi diberi peluang bertaubat..

2thn telah berlalu,telah banyak usrah saya sertai. Bukan kumpulan ini yg akn menentukan syurga atau neraka buat kita tetapi semuanya bergantung pada diri kita sendiri. Suatu hari nanti kita akan dihisab sendiri

Disana…kita sendirian..dan iman..

Namun ia masih lagi memeranjatkan saya,betapa kuatnya iman saya kita bersama2 dan betapa lemahnya saya sendirian..ya..saya merindui suasana itu..suasana usrah..suasana dimana kami berkumpul hanya demi Allah..

Walaupun ia mengambil masa hanya 2 jam dari 168 jam seminggu (saya rasa masa yg kita gunakan utk ketandas lagi banyak dari dua jam ini kan?)

Dan akhirnya saya dapat jawapan kepada persoalan saya tanpa bertanya mereka..

“siapakah kamu?”

“kami hanya hamba Allah, muslim yg mencari mardhatillah. Dan kami mengajak kamu bersama2 menikmati redha Allah..pencipta yang satu..”

 

Spain,andalusia 1(granada) July 20, 2008

Filed under: Uncategorized — msmwestmidlands @ 7:49 am

Bismillah Ar-rahman Ar-raheem

Saya x tahu bagaimana nak menjadi seorg penulis yg terbaik. Namun saya ingin cuba utk kongsi pengalaman saya di Spain, bumi Andalus

Tahukah kalian ttg andalus? M. Nasir pernah menyanyikan lagu bertajuk Andalusia..tapi tahukah kalian “Ada Apa dengan Andalusia?” (ayat ada apa dengan something ni mcm dah ketinggalan zamanlah kan? Nyata saya x pandai bercerita)

Ini cumalah sedikit sebanyak pengalam dari saya, bagaimanapun ia adalah berdasarkan apa yg saya rasa. Andainya kelak kalian berpeluang utk menjejakkan kaki ke sana, mungkin kalian akan berjumpa dengan perkara yg jauh lebih menarik dari saya..Wallahualam

————————————————————————————————————

Menjelajah Spain….

Ada bberapa option utk saya.

Bersama senior + junior + postgrad yg baru dikenali

Atau bersama housemate yg sebaya?

Atau….

Berguling2 di atas katil sepanjang summer?(option ni agak menarik juga..hehe)

Ali ‘Imran:137

“Sungguh telah berlalu sebelum kamu sunnah2 (Allah) kerana itu berjalanlah kamu ke (segenap penjuru) bumi dan perhatikanlah bagaimana kesudahan org yg mendustakan”

Aduss… Allah menggalakkan utk kita berjalan dan berfikir, saya pula mcm sengaja utk tolak tawaran hebat ini hanya utk berguling2 diatas katil…

Jadi… option 1 or option 2?

Mungkin baik juga bersama dengan housemate…mereka lebih mengenali saya. Kami mungkin lebih rapat kerana kami tinggal sebumbung…

Walaubagaimanapun…bukankah saya mcm mementingkan diri? Saya ingin bersama mereka yg mengenali saya, saya berharap agar dikelilingi org yg mengenali saya tetapi saya x mahu mengenali org lain..adakah itu satu system yg adil? sebagai pesuruh keadilan, saya yg cintakan keamanan ini x sepatutnya melakukan hal itu. “dengan kuasa bulan, akan menghukummu…” (maaf, mungkin saya terlampau banyak menonton kartun Sailormoon semasa saya kecil dan comel…)

Atau sebenarnya saya seorg pengecut yg cuba berlindung dibawah kotak kecil dan sempit? X berani berjuang meluaskan empayar potensi diri dan lari dari masyarakat?

Akhirnya saya memilih utk berjuang merentas andalus bersama junior+senior+postgrad yg baru dikenali…dan ianya benar2 pilihan yg baik

arrival

eh? Dah sampai Malaysia? (flight 3 jam mampu utk membuat saya tidur hingga bermimpi pulang ke tanah air…)

org kata masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang singa mengaum…

maka saat di spain adalah pertama kali saya merasakan peribahasa ini

saya rasa pemandu bas tu sedang menujukan soalannya kepada kami

kami yg pada mulanya agak bising terus terdiam…

saya yg ketika itu sedang memegang kamus Spanish yg dibeli di birmingham market dengan harga GBP2 beserta graphic card dan cd menanyakan soalan epu emas..

“sape ada kamus?”

Nasib baik soalan innocent saya ini x didengari kerana masing2 turut berasa cemas…hahaha

Alhamdulillah wujudnya hamba Allah yg sudi menghulurkan pertolongan

The need to communicate x terhenti disitu…kebanyakkan mereka x faham bahasa inggeris, “muy poco” jawab mereka bila ditanya(bukan tarian pocho2)

Kadang kala saya terfikir, jika mereka x faham inggeris, baik saya cakap bahasa melayu sahaja…(bukankah saya sangat berjiwa patriotic?)

macam kucing cakap dengan burung, saya mengiau mereka bersiul…(benar2 x paham)

saya teringat terdapat seorg sahabat rasullullah saw yg mempelajari bahasa hanya dalam masa seminggu demi menyampaikan islam..mereka yg menguasai bahasa mampu menguasai dunia, maka semangat saya utk mempelajari bahasa Spanish semakin meluap2

‘knock knock’

10 saat tamat maka saya pun mengetuk pintu bilik hotel yg bernombor 15 itu

‘knock knock’

Sepatutnya kak Siti dan kak Aishah dah ada kat dalam

4…3….2….

“eh, awak salah bilik, bilik kita 15-1”

“owh…maaf bilik 15” nasib baik kak Siti sempat menghalang saya dri mengetuk pintu sekali lagi…

Di hotel Granada ini, kami tidur di 3 bilik berasingan. Ketika ke bilik rakan seperjuangan, saya terserempak dengan sebuah keluarga yg kelihatan teragak2 utk melalui tangga..kecuali anak kecil perempuannya yg melulu dan senyum melihat saya..

“hola!”

Adik itu menyambut sapaan saya dengan ketawa kecil dan berlari mendapatkan ibunya

Melihat keluarganya saya hanya menyapa mereka dengan senyuman. Mereka kelihatan seperti malu2..

“korg…jom makan!!! yeay!” maka penuh dan riuhlah bilik 15-1

Pagi esoknya kami terima surat

“dearest love, sorry we thought u were a murderer.”

jgn salah faham

jgn salah faham

Hahahaha

Maka sy tersedar pentingnya utk saya menjaga imej sebagai muslim..

Ali ‘imran:110

“kamu(umat islam) adalah umat yg terbaik yg dilahirkan utk manusia,(kerana

kamu) menyuruh (berbuat) yg makruf, dan mencegah dari yg mungkar, dan

beriman kpd Allah. Sekiranya Ahli kitab beriman,tentulah itu lebih baik bagi

mereka. Diantara mereka ada yg beriman, namun kebanyakan mereka adalah

org2 yg fasik”

imej seorg muslim..kemana sahaja kita pergi, pegangan hidup kitalah asasnya

islam mengajar kita menjadi umat yg baik

wallahualam

(bagaimanapun saya seorg manusia biasa..dan dalam x sedar, saya rasa sayalah yg paling banyak membawa imej pelik ke spain…aduss)

bersambung….

 

think spain!

Filed under: Sharing — msmwestmidlands @ 7:35 am

Mungkin itu adalah kali pertama XadiaX(mungkin nama sebenar) menjejakkan kaki ke bumi Andalusia. Niat dihati ingin menjelajah tanah yang dahulunya gah dimata dunia kerana Islam. Entah mengapa pada masa itu XadiaX kelihatan tertarik dengan tempat itu.

Mungkin kerana XadiaX suka mencabar diri spt masuk rumah hantu walaupun tahu tiada faedah..

Maka dengan bangganya XadiaX mencadangkan rakan-rakannya kesana

“Galeria of Tortura?!”

Wajah rakan2nya kelihatan takut

Atau mungkin bingung

Atau mungkin pelik

Atau mungkin keliru

“mengapa harus pergi ke tempat yang menakutkan itu?”
akhirnya tanpa perlu mengatakan apa2, XadiaX seakan-akan mengerti apa yg bermain dikotak fikiran rakan2nya. Maka dia membuat kesimpulan bahawa rakan2nya turut excited nak pergi! Yeay!!

(adakah XadiaX terlampau x sensitive? Aduss)

Akhinya berjaya juga XadiaX menjejakkan kaki ke galeri tersebut

Namun tiada siapa yang menyertainya

(mungkinkah XadiaX terlampau degil?)
XadiaX melangkah perlahan2 dalam bilik pameran yang suram,kelam dan dipenuhi alat-alat penyeksaan yang digunakan ketika zaman kegelapan dulu.

Tiada kelibat orang lain ketika itu. Mungkin kerana hari telah pun lewat?

atau org lain ada banyak benda lain blh buat dalam cuaca yg cerah walaupun dah kul 8pm?(atau mungkin XadiaX sorg yg suka tengok benda2 pelik ni)

XadiaX mempercepatkan langkah. Dia mula membaca ayat Qursi (tau pun takut)

Beberapa minit kemudian XadiaX terdengar suara Pae(bukan nama sebenar) dan kak Afxfxh(nama dirahsiakan bagi menghormati sensitivity kaum..hehe) tatkala menghampiri pintu keluar yg juga merupakan pintu masuk galeri tersebut

XadiaX pada mulanya bercadang utk ke galeri tersebut bersama pae namun disebabkan hal2 tertentu, XadiaX gerak seorg diri(mungkin XadiaX degil sebenarnya)

Terdetik dalam hati XadiaX, tindakkannya ini merugikan kerana tidak dapat eratkan lagi ukkhuwah.

Namun XadiaX batalkan niat utk keluar, malah dia menyorok agar kewujudannya tidak dikesan

XadiaX yang egoist tak mahu wajahnya yang pucat terdedah kepada umum (XadiaX memang terkenal dengan anti-publisiti dan low profile..hehe)

Apabila pasti mereka tiada XadiaX bergegas pulang.

XadiaX benar2 ketakutan

Sungguhpun XadiaX tidak menyentuh alatan2 tersebut,dia dapat membayangkan betapa seksanya apabila kulit ditembusi perkakas yang tajam itu.

XadiaX juga dapat membayangkan betapa sengsaranya apabila badan digergaji dua dengan melihat sendiri saiz gergaji yang cam siang ikan pun x pass

XadiaX terpegun seketika “bukankah ada dalam hadis Ghulam mengenai rahib yang digergaji dua?”

“adakah sebegini dahsyatnya antara dugaan org2 terawal memeluk islam?”

“beginikah bombasticnya(maaf, ku agak suka rojak buah,rojak petis dan bahasa rojak) dugaan yang dilalui rasullullah saw?”

Demi kalimat shahadah

“tiada tuhan melainkan Allah, Muhammad pesuruh Allah”

XadiaX tersentak…dia baru teringat

Entah berapa kali Quran mengingatkan ttg azab-Nya yang keras?

apa pendapat kalian? sudi2kanlah topup mutiara kata

wartawan birm-kemana sahaja kita pergi, kalau kita fikir dengan lebih, kita takkan dapat lari dari melihat kebesaran tuhan.

 

Ilmu & Tanggungjawab July 4, 2008

Bismillah Ar – Rahman Ar – Raheem,

Dengan Nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang,

InsyaAllah, ana ingin berkongsi satu hadith yang dipetik daripada

Riyadhus Solihin (Taman Orang-orang Saleh) : Bab 96

Hadithnya:

Dari Abu Sulaiman iaitu Malik bin al-Huwairits r.a. katanya: “Kami semua

mendatangi Rasulullah s.a.w. dan kami semua adalah pemuda yang hampir

sama sahaja usianya. Kami semua bermukim di sisi baginda s.a.w. selama

dua puluh malam untuk belajar ilmu pengetahuan agama. Rasulullah s.a.w.

adalah seorang yang berkasih sayang serta lemah-lembut. Beliau mengira

bahawa kami semua telah rindu kepada keluarga kami lalu bertanya kepada

kami tentang siapa dari keluarga kami yang kami tinggalkan. Kamipun

memberitahukannya tentang hal itu. Selanjutnya baginda s.a.w bersabda:

“Kembalilah kini kepada keluargamu masing-masing, berdiamlah di dalam

lingkungan mereka, berilah mereka pelajaran, perintahlah mereka –

melakukan ketaatan, juga bersembahyanglah engkau semua solat ini pada

waktu begini dan solat ini pada waktu begini – yakni solat lima waktu.

Jikalau waktu solat sudah tiba, maka hendaklah seseorang di antara engkau

semua itu membunyikan azan dan hendaklah menjadi imammu semua itu

orang yang tertua dari engkau semua.” [Muttafaq ‘Alaih]

Hadith yang diriwayatkan daripada Imam Bukhari pula menambah:

Rasulullah s.a.w. bersabda lagi: “Dan bersembahyanglah engkau semua itu

sebagaimana engkau semua melihat cara saya bersembahyang.” 

Jom contohi semangat pemuda-pemuda tersebut dlm mencari ilmu dan

insyaAllah moga apa yang kita tahu dan telah belajar sepanjang

perjalanan hidup kita, tak kira pendek ataupun panjang, kita sampaikan

dan kongsi dengan orang lain, terutamanya dengan keluarga kita sendiri.

Jom jadi tanah yang subur yang menyerap air hujan dan menumbuhkan

tanam-tanaman. Dan semoga kita takkan jadi seperti pasir yang hanya

membiarkan air hujan melaluinya.

 

Selamat bercuti semua, selamat menunaikan tanggungjawab terhadap

ilmu yang kita ada. Moga bermanfaat.