MSM West Midlands

Unity beyond borders

teka teki November 13, 2008

Filed under: puisi,Sharing — msmwestmidlands @ 9:01 pm
Tags: , ,

bismillah ar-rahman ar-raheem

assalam alaikum

apa itu islam?

what? awk jadikan islam sebagai teka teki?

eh relax2..that’s not the teka teki..this picture is..cuba teka apakah ini?

ramai juga yg tertanya2

untitled3

islam…

berjilbab, janggut panjang, worship black box and kiss the ground 5 times a day. itulah pandangan Yusuf Estess sblm dia mengenali islam.

andainya org sebegini bertanya kpd anda, apakah itu islam?

apakah jawapan anda, especially kalau org2 ni prejudice?

mm…semasa kecil2 dulu, saya dan adik beradk main teka teki..abg saya lukis lukisan kat atas tadi dan dengan bangganya dan yakinnya kami x dapat jawab, bertanya “apakah ini?

saya menjawab “kura2 cacat!

salah!!

adik menjawab “abg x reti lukis sbnrnya!

‘kuk’

saya hanya mendiamkan diri sahaja melihat adik kena belasah..hehe..kakak yg kejam..

setelah 15 minit kemudian barulah abg kembali ke whiteboard..dengan nafas keletihan dan sedikit kesan merah di pipi…adik juga kelihatan puas hati…mungkin sebab sekurang2nya dia rasa gagah kerana berani mempertahankan haknya walaupun dia terbukti kalah dalam pertarungan antara adik beradik tadi(tapi consistent juga abg saya itu utk trskan teka tekinya…)

abg tanya lg “tau x apa ni?

kami menjawab…”x tau!!! mau tau.. tapi esok boleh?

abg malas melayan..dia terus memadam lukisan tadi dan melukis lukisan baru

untitled21

jawapannya ayah tengah tido!!!
kami tergelak… ayah yg sememangnya sedang tido dalam kain pelikatnya turut terjaga..kemudian sambung tido…

gambar awal tu adalah lukisan ayah tengah tido dalam pandangan atas

zaman kanak2 yg sangat dirindui…

kalau abg saya x revealkan dan lukis dari pandangan yg lebih menyeluruh, saya dan adik x tahu apakah sebenarnya lukisan bertaraf picasso yg dilukisnya itu..

begitulah juga islam, kalau kita lihat dari satu sudut, kita x dapat mengetahui betapa indahnya ia…. islam itu menyeluruh.ia sesuai dengan pergerakan alam. dan ialah satu2nya agama yg sesuai dengan fikrah manusia. agama tuhan kita yg maha satu, Allah swt.

islam adalah suatu yg  tidak dapat dipisahkan dari hidup..

maka apakah itu islam?

relax2…untuk mengetahui islam dengan lebih mendalam, kita kenalah cari…(rajin2 lah datang majlis ilmu yer)

rasulullah saw pernah mengajarkan sahabat ttg islam dalam satu hadith shj.. iaitu hadith kedua dalam hadith arbain…

erk…sebenarnya saya pun x paham apa yg dia cakap dalam video ni…adeh2..rasanya dia tgh ajar anak dia pasal hadis 2 tu..

ni terjemahan hadith 2

Daripada Saiyidina ‘Umar juga, r.a. beliau berkata:
Ketika kami sedang duduk di sisi Rasulullah SAW pada suatu hari, tiba-tiba muncul di hadapan kami
seorang lelaki yang memakai pakaian yang sangat putih, berambut sangat hitam, yang tidak ternampak
pada dirinya kesan-kesan tanda musafir dan tidak seorangpun di kalangan kami yang mengenalinya.
Lalu dia duduk menghampiri Nabi SAW lalu disandarkan kedua-dua lututnya ke lutut Baginda dan
meletakkan dua tapak tangannya atas dua paha Baginda seraya berkata: Wahai Muhammad! Terangkan
kepadaku tentang lslam. Lalu Rasulullah SAW bersabda: lslam itu bahawa engkau naik saksi bahawa
tiada Tuhan melainkan Allah dan bahawa Muhammad itu utusan Allah, (dan bahawa) engkau
mendirikan sembahyang, mengeluarkan zakat, berpuasa di bulan Ramadhan, menunaikan haji ke
BaitulLah (Mekah) sekiranya engkau berkuasa mengerjakannya. Lelaki tersebut berkata: Benarlah
engkau. Maka kamipun merasa hairan kepadanya, dia yang bertanya dia pula yang membenarkannya.
Dia bertanya: Terangkan kepadaku tentang lman. Baginda bersabda: (lman itu ialah) bahawa engkau
percaya kepada Allah, para MalaikatNya, kitab-kitabNya, para RasulNya, hari Qiamat dan bahawa
engkau percaya kepada Qadar baik dan buruk. Lelaki itu berkata: Benarlah engkau. Dia berkata lagi:
Terangkanlah kepadaku tentang Ehsan. Baginda bersabda: Ehsan itu ialah bahawa engkau menyembah
Allah seolah-olah engkau melihatNya. Sekiranya engkau tidak dapat melihatnya, maka sesungguhnya
Dia melihatmu. Lelaki itu bertanya lagi: Terangkan kepadaku tentang Qiamat. Baginda bersabda:
Orang yang ditanya tentang Qiamat tidaklah lebih mengetahui daripada orang yang bertanya. Lelaki itu
berkata: Maka terangkanlah kepadaku tentang tanda-tandanya. Baginda bersabda: (Antara tandatandanya
ialah) apabila seorang hamba perempuan melahirkan tuannya dan apabila engkau melihat
orang-orang miskin yang berkaki ayam, tidak berpakaian dan papa kedana yang hanya menjadi
pengembala kamibng berlumba-lumba memibna bangunan (iaitu bertukar menjadi kaya raya).
Kemudian lelaki itu berlalu, lalu aku terdiam sebentar. Kemudian Baginda bertanya: Wahai ‘Umar!
Adakah engkau tahu siapa lelaki yang bertanya itu? Aku berkata: Allah dan RasulNya lebih mengetahui. Baginda bersabda: Sesungguhnya dia adalah Malaikat Jibril yang datang kepada kamu
untuk mengajar kamu tentang agama kamu.
Hadis riwayat al-lmam Muslim (Hadis riwayat Muslim, kitab al-iman, no: 9 dan 10, al-Tirmizi, kitab al-iman, no:
2535, beliau berkata: hadis ini hasan shahih, al-Nasaa’ie, kitab al-iman, no: 4904, 4905, Abu Dawud, kitab al-sunnah,
no:4075, Ibn Majah, kitab al-muqaddimah, no: 62 dan 63, Ahmad, musnad العشرة المبشرین , no: 346)

itulah jawapannya kan? hehe

-wartawan birm-

 

2 Responses to “teka teki”

  1. feel_guilty Says:

    salam..
    menarik.. teringat analogi botol air tu..
    jzkk for sharing ye awak..
    go wartawan birm..kite sama2 usaha untuk tingkatkan diri n also our wisdom insyaAllah..

    -dlm usaha menurunkan ego-

  2. wartawan birm Says:

    wassalam..mmg dari analogi botol pun. hehe


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s