MSM West Midlands

Unity beyond borders

[S] [I] [H] [A] [T] February 28, 2009

Filed under: Sharing — msmwestmidlands @ 4:35 pm

sakit_025

Bismillahirrahmanirrahim…

S.I.H.A.T.nikmat yang sangat besar dan bermakna,selepas kita merasa nikmatnya IMAN dan ISLAM.Dan nikmat sihat itu pula,biasanya kita baru sedari selepas datangnya sakit.SubhanaAllah..sakit yang sedikit ini,buat daku berfikir banyak kali pula,baru demam sedikit,pening sikit,tak lalu makan sikit..tetapi terasa macam dah tak boleh buat apa2 dah,terlantar di bilik sepanjang hari,huhu.


Ujian

Sakit.Semoga ia adalah buat menjadi kaffarah dosa2.Ujian yang sedikit dari Si DIA buat kita meng’upgrade’ iman di dada,hati dan jiwa,inshaAllah.


“Do men think that they will be left alone on saying, ‘We believe,’ and that they will not be tested? We did test those before them, and Allah will certainly know those who are true from those who are false ” (Al Ankabut  29: 2-3)


“Dialah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu,Siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya; dan Dia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi Maha Pengampun (bagi orang-orang yang bertaubat)”(Al-Mulk 67: 2)


Diriwayatkan dr Abu Hurairah ra, bhwa Rasulullah saw bersabda: Apabila Allah menghendaki kebaikan ke atas seseorang, Dia akan mengujinya dgn kesulitan..


Diriwayatkan juga dr Abu Hurairah ra, bhw Rasulullah saw bersabda: Utk setiap musibah, penyakit, keresahan, kesedihan atau kesakitan yg menimpa seorang Muslim – hatta luka yg disebabkan tertusuk duri – Allah akan menghapuskan dosa2 nya..


Tatkala merenung kembali melihat diri,baru terasa sungguh kerdil diri ini,terlalu’ciput’ ujian yang diberi,tetapi sudah rasa tak berapa mampu nk menanggungnya,huhu.Juga melihat,apakah ujian sakit yang Allah beri ini,buat daku rasa makin beriman,makin dekat pada DIA??SubhanaAllah..Ya Rabb,Engkaulah Rabb dan Illah kami, dengan sifatMu Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang buat kami hamba2Mu.Ujian yang sedikit ini buat si hamba,bukan sekadar nikmat rehat yang Engkau berikan,bahkan lebih dari itu,agar si hamba sentiasa mengingat dan mengislah diri,bahawa diri hamba belum cukup patuh,yakin,beriman dan mengharap sepenuhnya dariMu.Sepenuhnya,segalanya.Hanya Engkau.


“Dan kami pasti akan menguji kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta jiwa, dan buah-buahan, dan sampaikanlah kabar gembira kepada orang yang bersabar.” (Al-baqarah 2: 155)


Ibn Mas’ud ra berkata: Aku menziarahi Rasulullah sewaktu Baginda sakit. Aku mengatakan, “Ya Rasulullah, engkau menghadapi demam yg kuat!” Nabi saw menjawab, “Demamku adalah dua kali (kuatnya) drp kamu..” Aku bertanya lagi, “Adakah krn engkau mendapat dua kali ganjaran?” Jawab Baginda, “Benar.. Tiada seorang Muslim yg ditimpa kesakitan – w/pun hanya luka yg disebabkan tertusuk duri – melainkan Allah akan menghapuskan dosa2 nya disebabkan kesakitan itu, dan dosanya gugur spt gugurnya dedaun dr sepohon pokok..”


Nikmat/syukur

Tetiba Allah beri ilham,Otak segera merefleks ayat2 cinta dariNya,dari Surah Ar-Rahman


“Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan?”


Sekejap je Allah bagi sakit,sudah Allah beri nikmat sihat semula,sekejap sangat.SubhanaAllah.Sungguh ujian yang terlalu sedikit.Lalu bertanya2 di dalam hati,”lepas ke tak ujian ni eh??”Huhu.Takut2 senjata dan kunci yang di sebut2 selama ini, SABAR dan SOLAT (2:153),tak dapat pula dizahirkan tatkala berhadapan dengan situasi sebegini.Moga menjadi yang sentiasa bersyukur.Terasa diri ini terlalu kerdil berbanding Nabi Ayyub yang diuji dengan anak,keluarga,harta,sakit yang lagi dahsyat dan lagi lama tu,Allahuakbar.


“Sesungguhnya Kami dapati dia (Ayub) seorang yang sabar. Dialah sebaih-baik hamba. Sesungguhnya dia amat taat (kepada Tuhannya).” (Shad 38: 44)


“Kata Sulaiman: Ini adalah anugerah daripada Tuhanku untuk menguji diriku sama ada aku bersyukur kepada-Nya atau aku ingkar. Dan sesiapa kufur (ingkar), sesungguhnya Tuhanku Maha Kaya Lagi Maha Pemurah.” (An-Naml 27: 40).


“Wahai sekalian orang-orang yang beriman! Mintalah pertolongan (untuk menghadapi susah payah dalam menyempurnakan sesuatu perintah Tuhan) dengan bersabar dan dengan (mengerjakan) solat; kerana sesungguhnya Allah menyertai (menolong) orang-orang yang sabar.” (Al-Baqarah 2: 153)

Allahuakbar..Allahukbar..Allahuakbar…


Ibu

Teringat pula keluarga di Malaysia.Mak terutamaJ.Mak yang memang terkenal dengan kerisauannya yang sentiasa terhadap anak dia yang seorang ini.Kesian pula melihat mak yang risau benar dengan keadaan diri ini,kerap pula dia menelefon sehari dua ini.


“Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibubapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya), dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun; (dengan yang demikian) bersyukurlah kepada-Ku dan kepada kedua ibubapamu; dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan)”. (Luqman 31:14)


“Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibubapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung susah payah dan telah melahirkannya dengan menanggung susah payah.” (Al-Ahqaf 46 :15)


Maafkan anakmu mak,yang kadang2 tidak menunaikan hak seorang anak kepadamu.Jarang2 menelefon(seminggu sekali) walau acapkali di ‘sound’…huhu.



Ukhuwwah


Teringat juga pada teman2 sebumbung.Semuanya mengambil berat.Terharu.Maafkan daku kalau selama ini yang kurang ambil berat,dan kurang ‘alert’ dengan situasi/masalah antunna.Beri semangat,belikan makanan,buatkan bubur.Jazakumullah khair.SubhanaAllah..SubhanaAllah..SubhanaAllah..Sungguh DIA lebih merancang,Raja segala Perancangan.Semoga Allah terus mengikat hati2 kita di jalanNya,amen.


“Orang-orang beriman (mukmin) itu sesungguhnya bersaudara. Sebab itu damaikanlah (perbaikilah hubungan) antara kedua saudaramu itu dan takutlah terhadap Allah, supaya kamu mendapat rahmat.” (Al-Hujurat 49 : 10)


Maafkan saya pembaca sekalian.Bukan berniat nk ceritakan hal sendiri pula di dalam blog ini.Tambahan pula,ini bukanlah blog persendirian(sila sedar diri ye wahai yang sedang menulis).Lebih dari itu,nak mengajak kita semua termasuk diri ini melihat,sesuatu perkara yang Allah takdirkan berlaku pada diri kita,banyak sebenarnya ibrah(pengajaran) yang boleh kita ambil,dan kita boleh melihatnya dari pelbagai aspek yang dapat mendidik diri dan jiwa kita.Dari bab sakit,boleh relate dengan banyak perkara lain,yang kadang2 bila kita tak sakit,jarang2 juga/tak pernah kita rasa nak berfikir tentangnya,hehe.

Banyak perkara subjektif yang sebenarnya kita as human being menilainya dari pelbagai sudut.Melihat dari aspek yang kita mahu sahaja,tak kurang pula yang melihatnya dari kaca mata dunia semata,na’uzubillah.Contohnya dalam perkara manfaat.manfaat tu apa sebenarnya??Kalau seseorang itu hanya melihat dari sudut dunia sahaja,banyak perkara yang sebenarnya tidak bermanfaat pun,akan jadi bermanfaat baginya.

Manfaat

Sudut pandang dunia:

-shopping boleh jadi perkara paling bermanfaat baginya,tengok movie adalah yang paling bermanfaat baginya,bergosip,tengok wayang, etc.

Sudut pandang ISLAM(Allah)

-study,ajar kawan,menghadiri majlis2 ilmu,membaca Al-quran,berziarah,berfikir tentang nasib ummat,pegi usrah,pegi daurah etc.


Teringat pula hadith 12;

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ : قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صلى الله عليه وسلم: مِنْ حُسْنِ إِسْلاَمِ الْمَرْءِ تَرْكُهُ مَا لاَ يَعْنِيْهِ

[حديث حسن رواه الترمذي وغيره هكذا]

Dari Abu Hurairah radhiallahunhu dia berkata : Rasulullah Shallallahu’alaihi wasallam bersabda : Merupakan tanda baiknya Islam seseorang, dia meninggalkan sesuatu yang tidak berguna baginya .

(Hadits Hasan riwayat Tirmidzi dan lainnya)


Semoga perkongsian ini kita sama2 beroleh manfaatnya,biar sedikit,inshaAllah.Maafkan saya kalau penulisan saya yang pertama kali ini,para pembaca sekalian rasakan ia terlalu sukar difahami lagi berbelit.Moga akan terus diperbaiki bagi manfaat ummat,inshaAllah.Ingin sekali merealisasikan 10 mowasofat tarbiyah dalam diri sepenuhya,walau rasa macam jauh lagi,sejahtera akidahnya,sohih ibadahnya…..bermanfaat pada yang lain.Doakan juga kita semua menjadi muslim sejati,bukan hanya baik sendiri2 malah berusaha untuk mengajak semua menjadi hamba kepada pencipta(masuk ke kandang ‘ubudiah).Semoga kita dapat menjadi manusia yang bermanfaat pada orang lain,buat ummat ini terutamanya,amen..Ya Mujib,istajib du’aana.

Wallahu’alam,moga bermanfaat.

10-muasofat2

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s