MSM West Midlands

Unity beyond borders

Exam? April 4, 2009

Filed under: Sharing — msmwestmidlands @ 4:21 pm

Bismillah ar Rahman ar Raheem,

Allah berfirman dlm Quran-ul-Kareem:

“Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam keadaan susah payah.”

[Al Balad: 4]

Kadang2 kita sangat mementingkan kemewahan dan kesenangan dunia.. Sampai kita terlupa bahawa hidup di dunia ni sangatlah singkat berbanding akhirat yang kekal selamanya..

Pernah terfikir tak, average manusia hidup di dunia ni hanya lebih kurang 60tahun manakala hidup di akhirat adalah infiniti lamanya..

Kalaulah kita mengejar dunia, mencari kemewahan semata, bekerja 24jam tanpa henti untuk mengejar kesenangan yang sementara ini bilakah masanya untuk kita mengejar kemewahan dan kesenangan akhirat yang infiniti lamanya tu?

Selalu saya terfikir, kalau time nak dekat nak exam, saya mesti bertungkus lumus study.. Pulun habeslah.. Punyalah takut tak pass..

Tapi pernah tak terlintas kat benak fikiran kita yang kecil ni, yang akhirat ni dah dekat dah dengan kita.. Dah cukup bertungkus lumus kah saya? Adakah usaha yang saya lakukan selama hidup saya hampir mencecah 22 tahun ni cukup untuk mendapat redha-Nya? Mandapat rahmat-Nya yang tidak ternilai? Mendapat syurga-Nya yang seluas langit dan bumi..

SubhanAllah, Alhamdulillah, Allahuakbar.. Banyak lagi yang tidak saya lakukan.. Yang masih belum saya sempurnakan.. Baru sahaja sebentar tadi, seorang sahabat bertanya mengenai hutangnya kepada orang lain, jika masih ada yang belum dilangsaikan..

Kadang2 kita take for granted apa yang berlaku di sekeliling kita.. Kita lalai, dan kita leka dengan kehidupan dunia ini..

Allah berfirman dalm al – Quranul Kareem:

“Yang demikian itu disebabkan karena sesungguhnya mereka mencintai kehidupan di dunia lebih dari akhirat, dan bahwasanya Allah tiada memberi petunjuk kepada kaum yang kafir. Mereka itulah orang-orang yang hati, pendengaran dan penglihatannya telah dikunci mati oleh Allah, dan mereka itulah orang-orang yang lalai.”

[An – Nahl: 107 – 108]

solat-1-1Kadang2 dalam solat pun kita boleh lalai dalam mengingati Allah.. Apatah lagi di waktu senggang atau di waktu study kita. Astaghfirullah, astaghfirullah, astaghfirullah..

Walhal, ada perkara yang lebih besar yang perlu kita risaukan.. Mengenai kesudahan kita.. Adakah kita akan masih dapat menghela nafas di dalam dunia ini sebentar lagi, atupun takdir Allah menetapkan kita akan mati dalam masa beberapa minit saja lagi?

Quoted dari kata2 seorang pujangga: “Apabila kita tidak disibukkan dengan perkara yang besar, maka kita akan disibukkan dengan perkara yang kecil.”

Soalan yang paling penting yang harus ditanya kepada diri kita sendiri adalah adakah kita bersedia untuk menghadapi kiamat kecil kita yakni kematian kita sendiri?

Rasulullah SAW pernah bersabda:

” Sesungguhnya apabila matinya seseorang anak Adam itu, hanya 3 perkara yang akan dibawanya bersama :
1) Sedekah amal jariahnya
2) Doa anak-anaknya yang soleh
3) Ilmu yang bermanfaat yang disampaikannya kepada orang lain”

[Hadith Riwayat Muslim]

Sedikit video peringatan:

Sabda Rasulullah SAW lagi:

“Tiga perkara yang barangsiapa terdapat (ketiga-tiga perkara itu) padanya nescaya dia memperolehi kemanisan iman (iaitu) Allah dan Rasul-Nya adalah lebih dia cintai daripada selainnya (Allah dan Rasul), dan dia mencintai seseorang semata-mata kerana Allah, dan dia benci untuk kembali kepada kekufuran (maksiat) sebagaimana dia benci dilemparkan ke dalam api neraka“.

[Hadith Sahih Riwayat Bukhari dan Muslim]

Kemanisan iman inilah yang dikejar.. Yang dengannya kita akan merasa cukup dengan Allah sahaja.. Yang denganya kita tidak akan bersedih malah kita tidak akan takut, melainkan kerana-Nya dan kepada-Nya..

Ibnu Taimiyah pernah berkata:  “Islam is like a bird.. The body is the Love of Allah SWT, the right wing is the love of jannah and the left wing is the fear of hellfire.. If you take away one of the wings then the body will not fly and if you take away the body the wings have no use..”

Di kala2 kesibukan kita semua study untuk exam season yang semakin hampir ni, harap2nya diri kita masih tidak lupa dengan janji yang kita buat dengan Allah setiap kali kita solat..

“Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku matiku hanyalah untuk Allah, Tuhan sekalian alam.”

Adakah janji kita yang kita katakan sekurang2nya 5 kali setiap hari itu hanyalah janji2 kosong kita? Ingatlah bahawa janji Allah lah yang paling baik. Ingatlah bila Allah SWT telah berjanji kpd hamba2-Nya di dalam al – Quran:

Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin diri dan harta mereka dengan memberikan surga untuk mereka. Mereka berperang pada jalan Allah; lalu mereka membunuh atau terbunuh. (Itu telah menjadi) janji yang benar dari Allah di dalam Taurat, Injil dan Al Quran. Dan siapakah yang lebih menepati janjinya (selain) daripada Allah? Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan itulah kemenangan yang besar.

[At – Taubah: 111]

Sekiranya kita tidak mengotakan janji kita kepada-Nya, bagaimanakan mampu kita menghadapi kiamat kecil kita? Ingatlah yang bahawa dunia ini adalah sementara, akhirat itu kekal selamnya. Saidina Ali ra pernah berkata:

“Jika kamu mengejar dunia, maka akhirat akan meninggalkanmu, jika kamu mengejar akhirat, maka dunia akan mengejarmu, tetapi jika kamu mengejar kedua-duanya,kamulah insan yang beruntung di dunia dan akhirat.”

Seluruh hidup kita hanyalah untuk-Nya, yang Maha Menciptakan, lagi Maha Pengasih dan Maha Penyayang.

Wallahu’alam.. Sekadar peringatan terutama sekali buat diri saya sendiri, yang terlampau mudah terlupa, lalai dan leka.

 

3 Responses to “Exam?”

  1. abanglong Says:

    salam…first time singgah. blog ini banyak info ! salam tuan rumah dulu🙂

  2. msmwestmidlands Says:

    salam kembali. moga apa yg dikongsi dapat meresap ke hati dan membuahkan amal yg baik. dgn izin Allah =)

  3. peminat native deen Says:

    assalamualaik.

    testing3.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s