MSM West Midlands

Unity beyond borders

islam is easy April 19, 2009

Filed under: Book Review — msmwestmidlands @ 3:32 pm
Tags: , ,

ISLAM SATU MANHAJ YANG MUDAH

easy_button

يقول قائل : ولكن البشر لم تصبر طويلا على هذا المنهج السامق الفريد.

وقد يبدو هذا القول صحيحا للوهلة الأولى. فقد حرص كثير من الكتاب على تثبيت هذا المعنى فى النفوس وعلى الإيحاء بأن هذا المنهج غير عملى ولا واقعى

ولا تطيقه طويلا فطرة البشر وإنما هو دعوة مثالية الى أفق غير مستطاع .

Ada orang mengatakan: Manhaj/Sistem ini (yakni islam) sukar dan berat untuk dilaksanakan.

Ianya boleh tercapai pada satu zaman tetapi untuk zaman seterusnya cukup bagi manusia mengambil apa-apa manhaj yang lebih mudah untuk dilaksanakan.

Manhaj ini terlalu ideal, tidak amali dan tidak waqi’i.

Sejarah yang berlaku menunjukan ini semua. Hanya layak untuk zaman Nabi saw sahaja.


TIDAK BENAR ..!

Suatu yang silap jika menyangka manhaj ini memberatkan manusia

kerana:

1. Ianya manhaj (sistem) yang sesuai dengan fitrah manusia dan mengenali fitrah lebih daripada manhaj lain. Bila bersesuaian dan seragam dengan fitrah manusia, maka ia berjalan dengan aman dan tenteram.

· Bagi yang merasa manhaj ini sukar, mereka merasa unsur syariat dan akhlak dalam Islam seolahnya penghalang dan pengekang untuk bebas melakukan kehendak.

· Ini adalah kesilapan kerana akhlak Islam adalah pembina bukan penolak kemajuan. Mengawal diri dari mengikut kehendak seks adalah kemerdekaan dari terpenjara oleh ikatan hamba kepada seks.

· Islam menganggap dosa dan perangai buruk adalah rantai pengikat yang merendahkan darjat manusia. Kerana pokok asal manusia ialah sukakan kebaikan.

· Orang Islam yang merasakan akhlak Islam sebagai penghalang dan kekangan kerana mereka sekarang hidup dalam masyarakat yang tidak dikuasai oleh Islam. Untuk mempraktikkan Islam dirasakan begitu sukar.

· Dalam masyakarat Islam sebenar, akhlak Islam menjadi ma’ruf dan mudah dilakukan sementara akhlak buruk menjadi mungkar yang disanggahi dan dibenci. Ketika itu akhlak Islam menjadi mudah. Ketika itu barulah seorang muslim hidup secara tabi’i.

· Kerana inilah pentingnya membina masyakarat Islam.

2. Manhaj jahiliyyah yang diambil mempunyai banyak kelemahan kerana ianya hasil ciptaan manusia yang lemah. Penyelesaiannya tidak menyeluruh, mengakibatkan timbul masalah baru dan sementara. Ini lebih menyusah dan menyeksa manusia kerana tidak bertepatan dengan fitrah manusia. Manhaj Islam lebih tabi’I dan sesuai dengan naluri.

3. Manhaj Islam sangat mampu untuk terus kukuh dan utuh. Walaupun ditegakkan dalam setengah kurun, tetapi mampu bertahan lebih 1000 tahun dan sedang cuba untuk bangkit semula. Tamaddun lain (Rom) bangkit dalam masa 1000 tahun tapi hancur dalam 100 tahun. Kehebatan Islam akan bangkit semula bila ada manusia yang berkumpul dan berusaha menegakkannya kembali.

Rujukan: Hazad Deen – Syed Qutb

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s