MSM West Midlands

Unity beyond borders

Usul Isyrin May 9, 2009

TAJUK-TAJUK USUL 20

usul20

  • Islam adalah agama yang menyeluruh dan lengkap.
  • Al-Quran dan As-Sunnah adalah rujukan asas dalam perundangan Islam.
  • Iman sejati, ibadah yang sah dan perjuangan mempunyai cahaya dan kemanisan di dalam hati. Ilham, lintasan hati, mimpi tidak boleh dijadikan dalil hukum Agama.
  • Tangkal, jampi selain ayat Al-Quran dan Hadis serta mendakwa tahu hal ghaib (yang belum berlaku) adalah munkar yang wajib dibenteras.
  • Keputusan pimpinan dalam organisasi wajib dilaksanakan dalam perkara maslahat, yang tiada nas atau ada nas tetapi mempunyai berbagai tafsiran.
  • Kata-kata seseorang selain Rasulullah saw tidak semestinya betul dan diterima.
  • Seorang yang belum pakar dalam Feqah, ikutlah salah satu dari 4 Mazhab tanpa taksub. Terimalah pandangan mazhab lain jika dalilnya lebih kuat.
  • Perbezaan dalam Feqah jangan membawa kepada perpecahan hati.
  • Jauhi perdebatan Feqah yang tidak membawa kepada tindakan amali.
  • Kita beriman kepada Ayat-ayat Sifat tanpa menafsir atau menolaknya.
  • Semua Bid’ah yang tiada asas Syarak adalah munkar yang wajib dibenteras.
  • Bid’ah Idafiah, Bid’ah Tarkiah, Bid’ah Iltizamiah adalah khilaf ulamak.
  • Keramat boleh berlaku pada Wali-wali Allah, namun mereka tidak boleh memberi menfaat atau mudharat kepada diri mereka, apatah lagi kepada orang lain.
  • Ziarah kubur adalah sunnah Rasulullah saw. Jangan dicampur dengan Bid’ah.
  • Tawassul dalam berdoa adalah khilaf ulamak dan bukan dalam masalah Aqidah.
  • Dalam mengeluarkan hukum, Syarak merujuk kepada intipati sesuatu perkara dan bukan nama yang dipakai orang ramai. Contoh “Faedah Bank”.
  • Amal hati lebih utama dari amal anggota. Kedua-duanya penting.
  • Islam mengangkat peranan akal manusia.
  • Tiada pertembungan diantara Syarak dan ilmu Sains yang sahih.
  • Kita tidak mengkafirkan orang Islam melainkan dengan syarat-syarat yang ketat
 

One Response to “Usul Isyrin”

  1. nasrudin Says:

    islam is integral. ia bukan pengetahuan dan sistim yang parsial dan terpisah-pisah antara satu dengan yang lain


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s